Registreer aanmelden
 
   
  Skip Navigation Links
Startpagina
Rentezoeker
Mijn rente op de voet
Bedrijvengids
Forum
Contact
 
 
Renteopdevoet.be - Forum  

◄ Alle rubrieken
◄ Terug naar 'Varia'

Vervroegde kapitaalsaflossing hypothecaire lening
door luc62 op woensdag 8 december 2010 - 0:48

Als men een hypothecaire lening afsluit met vaste mensualiteiten en men wil tussentijds een stuk kapitaal terugbetalen, kan dit dan zonder kosten (wanneer men bv een belegging heeft met een hoog rendement maar die over een paar jaren vervalt) ?
Of is het in zo'n geval beter geen lening met vaste mensualiteiten af te sluiten?
6362 keer bekeken - 5 antwoord(en)







tom
[ bankshopper ]
donderdag 9 december 2010
10:57
@spock: het klopt inderdaad dat de woonbonus kapitaal, intresten als premies voor schuldsaldoverzekeringen mogen ingebracht worden. Wat ik nu ook niet zeker weet is of dat een vervroegde kapitaalsaflossing mag meegerekend worden binnen die korf. Ik veronderstel van niet anders zou dit wel meer toegepast worden. Misschien kan een expert hier op antwoorden.

Wat men nu wel vaak doet (wanneer de akte in de laatste maanden van het jaar verlijdt) is de korf opvullen met de premie van de schuldsaldoverzekering. Hier is het wel opletten want er hangen ook financiële nadelen aan vast bij overlijden.


spock
[ ]
donderdag 9 december 2010
10:36
Ik ben geen expert, maar (te confirmeren) in de woonbonus kan je zowel kapitaalflossingen als intresten inbrengen.
Wat je denk ik niet kan inbrengen zijn wederbeleggingsvergoedingen, die fiscaal niet gelijkgesteld zijn met intresten, noch met kapitaal.

Ik denk dat op het eind het je veel duurder zal komen dan een klassiek woonkrediet, aangezien de rentevoeten van deze kredieten hoger liggen.

Leningen waarbij je enkel de intresten betaald noemt men ook wel 'krediet met vaste termijn' of "bullet'.

Niet alle banken doen dit, kijk zeker eens bij: http://www.elantis.be http://www.elantis.be/PDF/NL/TauxPHNL.pdf

Ik denk dat je best probeert je toekomstige inkomsten goed in te schatten en 2 deelkredieten neemt die hier min of meer mee overeenkomen.


luc62
[ bankshopper ]
woensdag 8 december 2010
19:13
Bedankt Spock & Tom !
Ik zou wel degelijk regelmatig willen vervroegd terugbetalen (en ik heb het dan niet over kleine bedragen).
Doe ik er dan misschien beter aan een hypothecaire lening af te sluiten waarbij ik enkel intrest aflos en zelf bepaal wanneer ik kapitaal terug betaal ?
Maar heb ik in geval van zo'n lening recht op de woonbonus (op fiscaal gebied) ?


spock
[ ]
woensdag 8 december 2010
16:36
Vaste mensualiteiten, vaste kapitaalaflossing, vaste termijn, ... maakt allemaal zoveel niet uit, bij alle 'recente' hypo leningen is wettelijk vastgelegd dat de maximum wederbeleggingsvergoeding 3 maanden intrest is (aan de rentevoet van dat moment).

Bij de meeste banken is dit dus 3 maand, bij sommige is het minder (bvb. 1.5 maand).

Wat het bedrag dat je aflost betreft is er soms een clausule dat er extra kosten zijn als je bvb. meer dan 1 maal per jaar kleine bedragen vervroegd aflost.

Ik denk dat het enkel zeer ingewikkeld wordt met de zogenaamde accordeonformules, waar een maximumtermijn op staat.


tom
[ bankshopper ]
woensdag 8 december 2010
7:56
Bij de meeste contracten zit er bij het vervroegd aflossen van kapitaal een stukje tekst dat dit gepaard gaat met enkele kosten. Deze zijn meestal gelijk aan drie maanden intrest (geldend op dat moment). Je moet dus al een mooi stuk kapitaal kunnen aflossen om er echt goed aan te doen. Voor 5000 euro in een keer af te betalen zou ik het dus niet doen.




  U moet zich aanmelden om te kunnen reageren op dit aanbod.

 
 

nog geen account?
 
Voorstel zoeken
Schuldsaldo toevoegen
Schuldsaldo zoeken

[ advertentie ]









www.renteopdevoet.be |  www.rodv.be |  disclaimer / gebruiksvoorwaarden |  adverteren
Renteopdevoet.be® - 2010