Registreer aanmelden
 
   
  Skip Navigation Links
Startpagina
Rentezoeker
Mijn rente op de voet
Bedrijvengids
Forum
Contact
 
 
Renteopdevoet.be - Forum  

◄ Alle rubrieken
◄ Terug naar 'Herziening woonkrediet'

herziening lening - schuldsaldo
door janderlecht op maandag 7 juli 2014 - 13:58

We zijn momenteel aan het rondkijken voor een herziening van onze lening. Uiteindelijk gaan we meer dan waarschijnlijk bij onze bank blijven omdat ze hun rentevoeten hebben aangepast in lijn van de andere voordeligere bank. We hebben er wel niet dezelfde rentevoet gekregen, maar in totaliteit een iets beter resultaat. (Bij een andere bank moeten we immers 5000 à 6000 euro extra notariskosten en dergelijke betalen).

Toch nog een aantal vraagjes waarop ik hier een antwoord hoop te krijgen:
- blijkbaar is de rentevoet bij herziening van de lening bij je eigen bank altijd minder voordelig. Bij onze bank liggen de rentevoeten al 0,75% hoger bij een herziening dan bij een nieuwe lening. Geldt dit voor alle banken dan?
- bij aanvang van onze lening hebben we de schuldsaldo verzekering volledig afbetaald en ingebracht op de belastingbrief. Stel dat we onze lening nu zowel qua looptijd als qua bedrag inkorten, hebben we dan recht op een deel van het bedrag dat we toen betaald hebben? Omdat toen zowel de duurtijd als het bedrag hoger lagen? Dit beweerde een andere bank alvast.
- ik heb me ook al rot zitten zoeken over een antwoord op de vraag of het interessanter is om een deel van het uitstaand kapitaal te financieren met een deel van ons spaargeld en zo de looptijd en eventueel ook de maandlast te verminderen. We hebben dan wel minder lang het belastingvoordeel maar betalen op termijn ook minder lang af en betalen per maand minder af, waardoor we in principe ook meer terug kunnen sparen. En bij een kortere duurtijd hebben we op termijn ook minder interesten betaald.

Graag jullie tips/ideeën hierover!

Bedankt!
5236 keer bekeken - 1 antwoord(en)







emeryf
[ bankshopper ]
zaterdag 26 juli 2014
22:28
1ste vraag: ja, een bank MOET gewoon minder moeite doen om je te houden dan om een nieuwe klant binnen te halen (waar ze nog meer op kunnen verdienen met andere producten). Een bank neemt zijn rekenmachine er gewoon bij en telt het voorstel van de andere bank ook gewoon uit mét hypothecaire kosten. Ze weten dan gewoon hoeveel ze moeten bieden om jou niet te doen laten overstappen (tenzij ze het voorstel niet realistisch achten en er hun broek aan zouden scheuren)
2de vraag: klopt, er zal normalerwijze een terugbetaling gebeuren (hebben ze toch tegen mij ook al gezegd ;))
3de vraag: eerst en vooral moet je korf fiscaal voordeel gevuld blijven lijkt me. Verschillende banken hebben me al gezegd dat op 20 jaar een 110 000 kapitaal laten openstaan voldoende is om je korf volledig gevuld te krijgen en dus hypothecair interessant is.Meer moet niet en je zou minder kunnen lenen. Anderzijds kan je je spaarcenten misschien tijdelijk beleggen? (geld snel beschikbaar ipv in lening gestoken)





  U moet zich aanmelden om te kunnen reageren op dit aanbod.

 
 

nog geen account?
 
Voorstel zoeken
Schuldsaldo toevoegen
Schuldsaldo zoeken

[ advertentie ]









www.renteopdevoet.be |  www.rodv.be |  disclaimer / gebruiksvoorwaarden |  adverteren
Renteopdevoet.be® - 2010