Registreer aanmelden
 
   
  Skip Navigation Links
Startpagina
Rentezoeker
Mijn rente op de voet
Bedrijvengids
Forum
Contact
 
 
Renteopdevoet.be - Forum  

◄ Alle rubrieken
◄ Terug naar 'Herziening woonkrediet'

Herziening lening: absurde rentevoet? overstappen?
door Donnie_1 op zondag 12 oktober 2014 - 20:53

Beste,

Aangezien ons huisje aan de krappe kant dreigt te worden (3e spruit in aantocht) willen we wat verbouwen om o.a. meer slaapruimte te creëren. Dit kost uiteraard centjes, dus moeten we bijlenen.

Om het totaal maandelijks af te betalen bedrag aanvaardbaar te houden zouden we onze bestaande lening willen herifnancieren en spreiden over een langere termijn (momenteel +/- 175k uitstaand kapitaalsaldo - nog 18 jaar af te betalen), vb. op 25 jaar. Zo zouden we dus twee kredieten combineren, af te betalen op 25 jaar. In totaal gaat het om zo'n 300k.

Toen ik informeerde bij mijn huisbank (Argenta) naar een formule met vaste rentevoet kreeg ik droog een rentevoet van 3,75% voorgeschoteld. Ahum. Ik dacht dat dit om een vergissing zou gaan, maar neen: 3,75% it is. Ben ik nu zo verkeerd als ik denk dat dit heden ten dage een hoge rentevoet is?

Er wordt mij zeer sterk een variabele rentevoet aangeraden (7/3/3 - +3/-3 - 2,4%). Als ik opmerk dat de refere C index nooit lager heeft gestaan dan nu, en de kans dus reëel is dat deze binnen 7 jaar hoger zal staan dan vandaag, waardoor mijn rentevoet bij de eerste aanpassing wel eens sterk zou kunnen stijgen, krijg ik laconiek te horen dat "De rentevoeten laag zullen blijven. De economie heeft nood aan goedkoop geld, overheden torsen grote schulden die moeten betaalbaar gehouden worden etc etc. Neeneen, de rentes zullen laag blijven."

Los van het feit dat ik van nature al wat risico avers ben, lijkt mij dit veel te kort door de bocht. Maar wat ik helemaal al niet snap: vanwaar die hoge vaste rentevoet als Argenta er toch van overtruigd is dat de rentes laag zullen blijven? Dit spreekt elkaar toch tegen?

Soms heb ik zin om bij andere financiële instellingen te luisteren wat ze me kunnen bieden, maar de hervorming van de woonbonus houdt me tegen. De herziening van mijn bestaande lening bij Argenta zou kunnen zonder nieuwe notariële akte, dus dit zou geen effect hebben op de woonbonus. Als ik zou overstappen naar een andere bank, zal er een gans nieuw hypothecair krediet moeten worden geopend. Los van de extra kosten twijfel ik er aan of alles nog dit jaar in kannen en kruiken zou geraken, met alle gevolgen van dien voor de woonbonus. Heb ik dit juist voor? Iemand tips?

Alvast bedankt!
5849 keer bekeken - 3 antwoord(en)







woutv
[ bankshopper ]
vrijdag 23 januari 2015
10:57
Wat je ook kan doen is een bijkomende lening op mandaat aangaan variabel en nadien nog wisselen naar vast. aan een mandaat zijn geen notariskosten verbonden. je kan bvb de eerste 5-7 jaar dan variabel blijven en nadien opteren voor vast .Dan is je looptijd maar 18-20j en scheelt veel voor de rentevoet. Wij zitten nu met een variabele en wachten nog even om ons deel (mandaat) eventueel te laten omzetten naar vast. Een variabele mag maximum verdubbelen, dus een 2.4 kan maximum 4.8% worden! Voor je woonbonus telt enkel het hypoth gedeelt van je lening. 2.4 variabel is trouwens nog vrij hoog met deze referte(-0.01), vraag voor een 1/1/1, rentevoet is lager, wordt jaarlijks herzien.

yepsie
[ bankshopper ]
maandag 13 oktober 2014
21:21
hey,woonbonus zal normaal niet veranderen voor u,is blijkbaar is het de 1ste inschrijving die telt.

Mvg.


tom
[ bankshopper ]
maandag 13 oktober 2014
15:38
Argenta is nu eenmaal niet happig op vaste rentevoeten. Ik dacht zelfs dat ze dat niet meer deden. Ik zou zo snel mogelijk enkele andere banken proberen te contacteren en daar een voorstel gaan opvragen. Op 25 jaar vast zou je bijna 1% kunnen zakken tot 2,75%.

Argenta weet dat je in het nauw gedreven bent door de krappe deadlines en gaat je zeker geen cadeaus geven.

Informeer alvast eens bij je notaris wat de termijn is voor het schrappen van een lopend krediet en het inschrijven van een nieuw krediet. Misschien is dit minder lang gezien je de woning niet verkoopt. Er zijn geen bodemattesten , EPC enz nodig wat de termijn ook gaat inkorten.





  U moet zich aanmelden om te kunnen reageren op dit aanbod.

 
 

nog geen account?
 
Voorstel zoeken
Schuldsaldo toevoegen
Schuldsaldo zoeken

[ advertentie ]









www.renteopdevoet.be |  www.rodv.be |  disclaimer / gebruiksvoorwaarden |  adverteren
Renteopdevoet.be® - 2010